Hvis din virksomhed i en periode ikke har opgaver nok til, at beskæftige alle ansatte - men ønsker at undgå afskedigelser - kan ordningen om arbejdsfordeling være en god mulighed.

Hvad er arbejdsfordeling?

Arbejdsfordeling betyder, at medarbejdernes arbejdstid nedsættes i en periode. Medarbejderne får i perioden supplerende dagpenge fra jobcenteret i de timer, de ikke arbejder. Arbejdsfordelingen skal være aftalt skriftligt med medarbejderne eller være en del af deres kollektive overenskomst. 

Sådan gør du, hvis du vil benytte arbejdsfordeling

Her finder du de forskellige typer af arbejdsfordelingssager

  • Til og med 13 uger

    Anmeld arbejdsfordelingen senest samme dag, som den træder i kraft. Anmeldelsen skal sendes til Virksomhedsservice i Jobcenter Vejle.

    Arbejdstiden kan enten være nedsat med mindst 2 hele dage pr. uge eller med 1 uges arbejde fuldtid fulgt af 1 uges ledighed.

    Fordelingen kan dog også være tilrettelagt med 2 ugers arbejde på fuld tid efterfulgt af 1 uges ledighed, eller med 2 ugers arbejde på fuld tid efter fulgt af 2 ugers ledighed.   

    Arbejdstiden skal enten være nedsat med:

    • Mindst 2 hele dage pr. uge.
    • 1 uges arbejde på fuld tid fulgt af 1 uges ledighed.
    • 2 ugers arbejde på fuld tid fulgt af 1 uges ledighed.
    • 2 ugers arbejde på fuld tid fulgt af 2 ugers ledighed.

     

    Når du skal ansøge om arbejdsfordelingen

    Find ansøgningsskemaerne her:

    http://info.jobnet.dk/blanketter

    • Udfyld ansøgningen om arbejdsfordeling under AB292. Vær opmærksom på, at perioden maksimalt kan udgøre 13 uger, og at den kan afbrydes med én dags varsel.           
    • Udfyld bilag til ansøgningen om arbejdsfordeling under AB293. Bilaget inkluderer medarbejderens Cpr. nr., navn og a-kasse. Vær opmærksom på, at du skal lave ét bilag for hver enkelt a-kasse. Under hvert bilag står navnene på alle ansatte, der er medlemmer af den pågældende a-kasse (jobcentret sender blanketten AB293 videre til hver enkelt a-kasse).
    • Send ansøgning og bilag til dit lokale jobcenter. I Vejle er mailen: jobcentervejle@vejle.dk

     

    Arbejdsfordelingen kan påbegyndes fra dén dag, jobcentret modtager din ansøgning.

    Du kan vælge at ændre dette i løbet af perioden. Send en mail til jobcentervejle@vejle.dk 

  • Over 13 uger

    Ansøg om arbejdsfordelingen senest 4 uger inden udgangen af de første 13 uger.

    Ansøgningen skal sendes til Virksomhedsservice i Jobcenter Vejle, som sender den videre til Det Regionale Arbejdsmarkedsråd.

    Der gælder en række specifikke regler i forbindelse med en arbejdsfordeling. Det er eksempelvis i forhold til G-dage og frigørelsesattest.

    Læs mere hos det Regionale Arbejdsmarkedsråd. Vi hjælper dig også gerne med svar her i jobcentret. 

Kontakt vores Virksomhedsservice i Jobcenter Vejle

Havneparken 16C, 7100 Vejle
Tlf. 76 81 62 00

Telefontid

  • Mandag - onsdag 8.00 - 15.00
  • Torsdag 8.00 - 17.00
  • Fredag 8.00 - 14.00

E-mail: virksomhedsservice@vejle.dk

Brug Digital Post, hvis du sender personlige oplysninger.

Sidst opdateret: