Da Jette og Poul Erik Lund gik på pension, skulle der ske noget nyt og pilen pegede på Vejle. Her nyder de byens kulturliv og et stærkt fællesskab med de andre beboere i deres højhustårn.

De grønne trækroner strækker sig op mod en lysegrå himmel, når Jette og Poul Erik Lund kigger ud af vinduerne i deres lejlighed på 11. sal. Sænker de blikket lidt, mixer byens bygninger og hustage sig ind i billedet. Et levende maleri.

- Ja, det er så flot. Jeg nyder at kigge på det hver dag, siger Poul Erik, mens Jette nikker.

Ægteparret bor i en 130 kvadratmeter stor bolig i ét af de ikoniske højhuse, som tilsammen har navnet ’De fem søstre’. Jette var dog ikke ligefrem solgt, da hun så byggeriet første gang. Hun sagde til Poul Erik, at hun ikke ville bo i sådan ’en tønde’. Men da det femte højhustårn blev sat til salg som projektlejligheder, var hun alligevel klar til at skrive under på et køb.

- Jeg kunne se, at det blev nogle flotte lejligheder og med en unik udsigt. Og så ligger det jo lige her midt i det hele. Vi er ufattelig glade for at bo her, siger Jette, som hver dag går en fast tur gennem byens gader eller bruger butikkerne, når hun skal købe en gave.

Parret
Jette og Poul Erik Lund glæder sig over livet som tilflyttere i Vejle. Oprindelig ville Jette ikke flytte ind i ’De fem søstre’, men hun har bestemt ikke fortrudt sit valg af bolig.

Tæt på mange tilbud

I 16 år var Fredericia hjemby for Jette og Poul Erik. De flyttede dertil, da Jette overtog den butik, hun var ansat i. Og hun nød samværet og de mange relationer med kunderne i butikken.

Da hun valgte at lukke butikken for at nyde sit otium, kunne både hun og Poul Erik imidlertid mærke, at der var behov for nye strømninger i deres liv. Og pilen pegede hurtigt på Vejle, selv om deres sønner og børnebørn ikke bor i byen.

- Vejle har jo alt. Jeg nyder at kunne gå til sangaften ovre i DGI-huset, ned til Fabrikanterne og være kreativ med de andre damer eller i biografen eller i teatret, opremser Jette, der med et grin kalder sig selv for ’forlystelsessyg’. I måneder op til Tour de France var hun med at strikke gule lapper til den store trøje, der kom op at hænge på havnen. Aktiviteten med klirrende strikkepinde og gult garn gav hende nye bekendtskaber og flere gode minder at tænke tilbage på:

- Det var simpelthen så hyggeligt. Og efter Tour de France kommer jeg endnu mere hos Fabrikanterne. Ligesom jeg har sagt til damerne dernede, at nu skal de snart op til mig og drikke kaffe, siger hun.

Poul Erik glæder sig over sin kones aktive sociale liv, mens han selv foretrækker en lidt mere indadvendt hverdag. Han går gerne med sin kone ud og ser de nyeste film eller teaterforestillinger, og så holder han af at følge med i Vejle Boldklubs bedrifter eller cykle en tur ud i naturen.

Parret
Fra lejligheden på 11. sal kan Jette og Poul Erik se helt til Kongens Kær – ligesom de har frit udsyn til byens tage og trafikken, der ser miniput-agtig ud oppe fra højderne. De nyder at være tæt på Vejle mange tilbud, ligesom de sætter stor pris på det tætte naboskab i deres højhustårn.

Nye venskaber og stærkt fællesskab

Jette og Poul Eriks lejlighedstårn består af 48 lejemål fordelt på 12 etager. De kender en stor del af beboerne fra de mange byggemøder, der blev holdt i forbindelse med, at huset blev opført. Her blev frøene blev lagt til nye venskaber og et stærkt fællesskab, som Jette og Poul Erik sætter stor pris på.

- Vi kerer os om hinanden og kan lide at tilbringe tid sammen. Og når vi hører om nogen, der har det lidt skidt, taler vi med dem og bringer ’diner transportable’ ud. Det betyder meget for os, at vi på den måde kan hjælpe hinanden, fortæller Jette. Poul Erik nikker fra sin plads for bordenden i det lyse køkken-alrum. Han rykker gerne ud og skruer en pære i eller hjælper med mit-id, hvis nogle af naboerne fortæller, at de har svært ved det selv.

Hjælpen går naturligvis også den anden vej. Når Jette og Poul Erik er inviteret i byen, laver de aftale med en nabo om at blive kørt til og fra adressen.

- Så kan vi bedre slappe af og få et par øl, siger Poul Erik med et smil, mens Jette supplerer sin mand med ordene:

- Vi flytter aldrig fra Vejle