Familien Holdersen/Andersen er faldet for Ågård i Vejle Kommune. Her håber de at blive altid.

Når Kristine Holdersen og Andreas Andersen går en tur gennem Ågård syd for Vejle med deres tre børn, er det helt sikkert, at de standser op flere gange undervejs. For overalt er der folk, der ikke bare siger ’hej’, men som stopper og hører til, hvordan indkøringen i vuggestuen er gået - eller om familien kommer med til næste arrangement i landsbyen. Eller noget helt tredje.

- Det er bare mega hyggeligt, siger Kristine med et stort smil. Hun indrømmer blankt, at hun var skeptisk og havde fordomme om at flytte ud til en lille landsby som Ågård.

- Jeg var bange for, at folk sladrede om hinanden. Men det oplever jeg slet ikke. Vi har kun mødt åbne mennesker, som viser oprigtig interesse for os, fortæller hun, mens Andreas supplerer:

- Lige da vi var flyttet ind, kom alle naboerne på besøg på skift med en blomst eller for at invitere til middag. Det gjorde, at vi hurtigt fik sat ansigter på folk. Ét af vores nabopar blev vi hurtigt rigtig tætte venner med, og de passer også vores børn sommetider.

Da Kristine og Andreas flyttede til Ågård, var de kun forældre til Mads Emil. Siden er Carl Oskar og Thea Sofie kommet til. Og legetøjet i stuen og legehuset og gyngerne i haven fortæller, at her er der god plads til de tre krudtugler.

familien
Kristine og Andreas er vilde med at bo i Ågård. De har børnene Thea Sofie fra maj 2021, Carl Oskar er fra februar 2020 og Mads Emil er født i februar 2017.

Vejle er billigere

Kristine Holdersens og Andreas Andersens liv sammen begyndte i København, hvor de mødte hinanden, mens de begge var under uddannelse. Kristine er fra Aabenraa og med egne ord en rigtig ’bypige’, mens Andreas er vokset op i en lille landsby i Sønderjylland og drømte om at købe et landsted. Deres ønsker om at bosætte sig trak i hver sin retning, og til at begynde med fik Kristine sit ønske om bylivet opfyldt, da parret flyttede til Horsens.

Det første barn kom til verden i den østjyske by, men Kristine havde svært ved at falde til. Da hun fik mulighed for et job som sygeplejerske på Kolding Sygehus, pegede pilen derfor mod syd. Dog blev et liv i Kolding fravalgt på grund af huspriserne og økonomien i øvrigt.

- Vi fandt ud af, at i Vejle Kommune koster en institutionsplads 1000 kroner mindre om måneden, og da vi gerne ville have flere børn, ville det hurtigt batte noget. Og så er kommuneskatten lavere i Vejle, siger Andreas. Han er til daglig salgschef i et fransk firma, der producerer såsæd.

Andreas satte sig med et kort for at se på, hvilke mindre byer, der kunne være relevante og som både var tæt på Kolding og Vejle. Hans blik stoppede ud for Ågård.

- Jeg kunne se, at Ågård er tæt på alt. Det er er tæt på større byer som Vejle og Kolding. Det er tæt på Billund Lufthavn, hvor jeg ofte rejser fra med mit arbejde. Og så tager det kun 10 minutter at komme ud til motorvejen, hvorfra vi let kommer ned til vores familie i Sønderjylland, sammenfatter han.

familien
Ågård er beliggende 17 kilometer syd for Vejle og er vokset sammen med stationsbyen Gravens. Der er 1327 indbyggere i alt, og i 2018 fik familien Holdersen/Andersen også adresse i Ågård.

Stærkt sammenhold

Selv om Kristine var skeptisk over for idéen om at bo i en lille landsby, endte hun med at give det en chance, fordi kunne se alle fordelene ved Ågård. Og det har hun ikke fortrudt.

- Sammenholdet herude er vildt stærkt. Og foreningslivet er noget, folk kører til fra andre byer for at være en del af også. Folk er så åbne, at det giver mig følelsen af at være hjemme. Til sidste vejfest løb de store drenge rundt med vores børn på skuldrene, og alle havde en fest, fortæller hun.

Kristine er også kommet med i en kvindeklub for tilflyttere. Klubben har fire arrangementer årligt, men flere af medlemmerne er blevet veninder, som hun ses med i hverdagen.

Kaffe i mini-Aarhus

Ågård har børnehave og skole til 9. klasse, ligesom der er en idrætshal med indbygget fitnesscenter. Pizzaria og supermarked er der også. Det betyder, at Kristine og Andreas ikke behøver køre ud af Ågård for at aflevere børn eller købe ind.

- Det trak virkelig op i vores beslutning, at skolen har en overbygning, siger Kristine, der har svært ved at komme i tanker om noget, hun mangler i Ågård og omegn. Når hun har brug for at mærke byens puls, kører familien ind til Vejle og får en kop kaffe på en café og går en tur i gågaden.

- Vejle er som et mini-Aarhus. Det er virkelig en dejlig by, siger Kristine, der også i dagligdagen kører til Vejle, da hun fået job på Sygehus Lillebælt.

Parret taler så varmt om Ågård og Vejle Kommune, at flere af deres familiemedlemmer kigger i retning af huskøb i landsbyen. For Kristine og Andreas selv er det stensikkert, at Ågård viste sig at være et smørhul for dem.  Andreas siger det med ordene:

- Huset egentlig er for lille, og vi mangler et børneværelse. Men vi vil ikke herfra. Så må vi bygge til i stedet for.

parret
Kristine Holdersen var skeptisk over at flytte ud til et lille samfund, men Andreas Andersen fik hendes overbevist om idéen. Og i dag er de begge glade for beslutningen.