Se hvornår vi klipper græsflader og rabatgræs i henholdsvis bolig- og industriområder samt landområder. Vi klipper græsset i offentlige parker og langs kommunale veje og stier.

Søg i kortet og find ud af, hvilket område du hører til.

Læs nedenfor, hvor ofte vi klipper græs i de enkelte områder.

• Græsklipning i by, bolig og industriområde

Her klipper vi græs 10 gange i perioden fra midt april til oktober.

Vi opsamler ikke græsset, men fordeler det på arealet efter det er slået. Det ligger i faste intervaller, hvornår vi klipper græsset i hvilke områder.

Arealer på skråninger og i grøfter, som er svære at komme til eller ligger mere naturnært, klipper vi to gange årligt. Hvis arealet er vådt, eller der er andre interesser i forhold til arealets udtryk.

Grundejerforeninger vælger nogle gange selv at klippe i mellemliggende perioder.

Arealer på skråninger og i grøfter, som er svære at komme til eller ligger mere naturnært, klipper vi to gange årligt. Hvis arealet er vådt, eller der er andre interesser i forhold til arealets udtryk.

Ønsker du at kende klippe perioden, for dit område skal du sende en mail til vejogpark@vejle.dk klippeplanen revideres hen over vinteren, så du kan ikke gå ud fra den gamle klippeplan.

Bycentrum

I centrum af de større byer, hvor der er flest beboere, klipper vi græsset ofte og holder det jævnt og tæt. Det gælder i Vejle, Jelling, Give, Egtved og Børkop. Vi klipper græsset efter behov og uafhængigt af vejret.

• Græsklipning på landet

På landet klipper vi græs langs vejene forsommer og efterår. I forsommeren klipper vi 1 m. ind, og om efteråret klipper vi hele græsarealet på vejens matrikel.

Når græsset når en højde, som er til gene for udsyn eller skilte i trafikken, klipper vi såkaldt sikkerhedsslåning.

Har du hydranter i rabatten, skal du sørge for de er afmærket, således at traktorførerne kan se dem, når der klippes græs.

• Frøgræsmarker

Landmænd og jordbrugere med frøgræsmarker mod en offentlig vej kan, af hensyn til fare for krydsbestøvning (fremmedbestøvning), bestille klip af grøfter og rabatter ind til skel.

Du skal bestille klip senest uge 18.

Send os gerne et kort, hvor du indtegner de steder langs vejen, hvor du ser problemer med krydsbestøvning. Du kan selv indtegne på kortvejle via "kortfunktioner" øverst på siden. Du kan se vores kontaktinfo her på siden.

Vigtigt:

• Vær præcis med, hvor din mark ligger på et kort med en tydelig op stregning, som viser, hvor der skal klippes.
    • Husk at oplyse dit telefonnummer og e-mail, som vi kan kontakte dig på.
    • Fjern sten eller andet fra vejrabatten efter forårs arbejdet, som kan ødelægge slåmaskinen. Vejle Kommune slår kun rabatgræs i fuld bredde af vejrabat fra vejen og ind til marken efter henvendelse fra landmænd. Også selvom der også året før blev dyrket frøgræs.

Sådan klipper vi langs vejene