Vil du gerne undervise i sundhed? Mangler du øvelser og opgaver til eleverne? Så tag et kig på Sundhedsafdelingens materiale, som tager udgangspunkt i forskellige emner om sundhed - fra psykisk sygdom, alkohol til sex.

Der er mulighed for at sætte de enkelte øvelser og opgaver sammen, så de passer til lige netop jeres målgruppe eller den tid, I har afsat. Tanken bag undervisningsmaterialet er, at eleverne skal inddrages så meget så muligt. Derfor er det baseret på en variation af dialog, aktive øvelser og vidensdeling.

Praktisk info om SURF

  • Sådan er opgaverne bygget op

    Vi har lavet et tidsestimat for alle øvelser og opgaver, men det kan selvfølgelig variere. Det er din vurdering og erfaring, der afgør, hvor lang tid der bruges på de enkelte elementer.

    Alle opgaver er bygget op med et formål, en forberedelsestid, individuelt eller klassearbejde og fremlæggelse. Evt. hjemmeopgaver.

    Vi arbejder med emner, som kan komme tæt på og kan være personlige for nogle. Vores erfaring er, at det derfor er vigtigt at slutte af med en opsamling på klassen for at sikre, at alle er ok.
    Vær opmærksom på, at der kan være brug for individuel opsamling.
  • Har du brug for hjælp eller sparring?

    For eksempel til:

    • at planlægge et tema, der passer til dine elever

    • eller ønsker du en ekstern underviser fra Sundhedsafdelingen til at supplere din undervisning.

    Så skal du ikke tøve med at kontakte en af sundhedskonsulenterne bag undervisningsmaterialet. Se kontaktoplysninger nederst på siden.

  • Bag om SURF

    En team af konsulenter fra Sundhedsafdelingen står bag undervisningsmaterialet.
    Læs mere om konsulenterne, som du også kan trække på som eksterne ressourcer.



    S*U*R*F er en forkortelse af:

    • Sundhed
    • Udvikling
    • Relationer
    • Færdigheder          

     
    Undervisningsmaterialet i S*U*R*F Sundhedsfremme medvirker til en positiv udvikling i elevernes egen sundhed. Gennem de mange gruppe-/par- og klasseøvelser er S*U*R*F Sundhedsfremme med til at styrke de sociale relationer i klassen, som har stor betydning for vores almene sundhed. Opgaverne giver de unge færdigheder, der sætter dem i stand til at foretage til- og fravalg i forhold til at fremme egen sundhed.

    Surferen på brættet er et godt billede på, hvor svært det kan være at holde sundhedsbalancen i vores liv. Vores liv kan være lige så uforudsigeligt som havets bølger. Nogle gange er havet i oprør og bølgerne går højt, andre gange er livet let som stille vand.
    Vi kan ikke kontrollere bølgerne, ligesom vil heller ikke kan kontrollere alt her i livet.

    Surferen falder nogle gange i vandet, - ligesom vi også helt bogstaveligt siger,”at vi er faldet i”, når vores sundhedsadfærd er i ubalance. Så ryger og drikker vi for meget, får for lidt søvn, spiser forkert og bevæger os for lidt.
    Det kræver viden, erfaringer og sidst, men bestemt ikke mindst: støtte og opbakning fra vores sociale relationer til at komme op på brættet igen og dermed genvinde sundhedsbalancen.

    Vi håber, at du som underviser vil have glæde og gavn af modulerne i S*U*R*F Sundhedsfremme.


    God fornøjelse!

Emner og øvelser

Marianne Neerholt Rådgiver i SPOR18 og koordinator for Lær at tackle kurserne
Send e-mail telefon 76 81 83 50 mobil 23 74 52 64
Charlotte Boe Rosenquist Diætist og sundhedskonsulent
Send e-mail telefon 76 81 81 01 mobil 23 69 58 16
Tina Kreutzer Rygestopinstruktør og sundhedskonsulent
Send e-mail mobil 30 52 97 83
Peter Vestergaard Sundhedskonsulent og rygestopinstruktør
Send e-mail mobil 29 13 15 25
Sidst opdateret: