Forældre har mulighed for at lade deres børn hjemmeundervise.

Hjemmeundervisning

Vælger du at hjemmeundervise dit barn, har du som forælder ansvaret for dit barns undervisning og læring.

Der kan være mange grunde til at vælge at hjemmeundervise sit barn i kortere eller længere tid. Hjemmeundervisning skal dog leve op til de samme krav, som børn møder i folkeskolen. Vejle Kommune fører derfor tilsyn med hjemmeundervisningen.

Hvis du ønsker selv at undervise dit barn, skal du skriftligt anmode om dette til Vejle kommune ved at bruge nedenstående link.

Krav til hjemmeundervisning

Hjemmeunderviseren kan selv beslutte, hvordan undervisningen skal tilrettelægges samt hvilke undervisningsmetoder og undervisningsmidler, der skal anvendes.

Det er ikke et krav, at hjemmeundervisningen skal omfatte undervisning i alle folkeskolens fag. Dog skal der tilbydes undervisning inden for hvert af de fagområder, som kan opdeles i humanistisk, naturvidenskabelig og praksis-musisk. Det må dog anses som et mindstekrav, at fagene dansk, matematik og engelsk kan identificeres. Det følger af bestemmelsen i Friskolelovens §9 stk.2, om den tilsynsførendes tilsyn med elevernes standpunkt i disse fag.

Det er afgørende, at hjemmeundervisningen ud fra en helhedsvurdering giver barnet de samme muligheder for en alsidig personlig udvikling og kundskabstilegnelse, som hvis barnet havde gået i folkeskole.

Hjemmeunderviseren er ansvarlig for, at undervisningen står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Denne formulering åbner op for, at evalueringen af den hjemmeundervistes læring kan være identisk med den evaluering, der foregår i mange skoler i form af udførte opgaver i skolebøger, projektarbejde, skriftlige opgaver og faglige prøver, men den kan også have andre former.

Det kan være hensigtsmæssigt at føre dagbog, lave opsummerende rapporter, video/lydoptagelser og produkter, som tilsammen kan udgøre grundlaget for en evaluering af hjemmeundervisningen og den faglige udvikling.

Tilsyn med hjemmeundervisning

Efter anmodning om hjemmeundervisning kontaktes hjemmet af distriktsskolelederen, som fremadrettet bliver tilsynsførende for undervisningen. Tilsynsførende og hjemmeunderviseren aftaler et forventningsafklaringsmøde i hjemmet, hvor de endelige rammer for tilsynet drøftes og aftales.