Må jeg skøjte eller gå på Vejle Fjord og søer i kommunen, når der er is på?

Måling af isens tykkelse i Vejle Fjord
Vi måler isen dagligt i perioder med frost og tykkere isdække. Se seneste målinger nedenfor.

Det kan være forbundet med yderste livsfare at bevæge sig ud på isen. Derfor må du som udgangspunkt ikke gå på isen på Vejle Fjord og de offentlige søer i kommunen. Politiet kan udstede bøde, hvis du ikke overholder dette forbud.

Der opsættes ikke forbudsskilte, og kun i særlige tilfælde tillader vi færdsel på isen. Og kun på udvalgte steder!

OBS! Hvis isen måles til mere end 13 cm tyk, opsættes der tydelige skilte på de udvalgte steder, der viser, at isen nu er målt til over 13 cm.

Tilladelse til færdsel på isen gælder kun for den sø, hvor skiltet står. Al færdsel på isen er på eget ansvar.

Der opstilles dog forbudsskilte, ved de søer, der evt har været åben for færdsel, og er blevet lukket igen.

Du må ikke gå ud fra, at den målte tykkelse er ens på andre søer i kommunen. Der kan være store forskelle fra sø til sø.

Vi måler 10 steder i kommunen

OBS! I perioder med stabilt frostvejr og tykkere isdække måler vi isen dagligt.

Seneste måling er fra 10. jan. 2024. På grund af tø og plustemperaturer måles først igen, når der er frostvejr, som kan øge isens tykkelse igennem døgnet.

Bruger du mobiltelefon så drej den til vandret. Så kan du se hele tabellen med måling af istykkelse.

Sø eller fjord

Børkop:

Peder Breths Park, Peder Breths Vej 7 Nej 6,0 cm

.

Værd at vide om is på søer og fjorde

• Isen skal som udgangspunkt være 13-18 cm tyk for at kunne bære.
  • Is, der er 13 cm tyk et sted på en sø eller fjord, er ingen garanti for, at isen er sikker at færdes på andre steder på søen eller fjorden.
  • Små, lavvandede søer fryser hurtigt til.
  • Dybe og store søer tager lang tid om at fryse ordentlig til.
  • Sne fungerer som en dyne, der beskytter søen mod frost. Er isen dækket med sne, tager det lang tid, før isen kan bære.
  • Saltvand fryser ikke så hurtigt som ferskvand.
  • Tidevand samt udløb fra åer og bække gør isen særdeles ustabil på fjorden.
  • Pas på 'rådden is'. Det er is, der har været udsat for skiftende tø og frost. Selvom den er over 13 cm kan den være usikker.

Du kan læse mere om sikkerhed på isen på Trygfondens hjemmeside.

.

Hvis du falder gennem isen

• Undgå panik og få styr på din vejrtrækning.
  • Søg tilbage til det sted, hvor du faldt i, og sæt albuerne på isen.
  • Råb efter hjælp!
  • Lav svømmetag med benene, spark bagud og kravl op på isen.
  • Mav dig fremad mod land, til isen igen kan bære.
  • Spar på kræfterne, hvis du ikke kan komme op. Bevæg dig mindst muligt.

.

Hjælp en der er faldet gennem isen

• Ring 1-1-2.
  • Gå ikke tæt på vågen, så falder du selv i.
  • Læg dig ned på maven.
  • Kast en redningskrans eller andet redningsudstyr til personen i vandet og hold fast i linen.
  • Brug en gren eller et halstørklæde i mangel af redningsudstyr.
  • Ræk aldrig din arm ud!

.

Hold din hund i snor så den ikke løber ud på isen

Næsten hver gang der kommer frost og is, er der episoder med løsgående hunde, der løber ud på isen, går igennem, og med en hundeejer, som forsøger at redde sin hund.
Så hold din hund i snor! Og hvis uheldet er ude, så forsøg endelig ikke at redde din hund selv. Det har haft katastrofale følger for flere hundeejere.