Den findes kun tre steder i Danmark, den sjældne bøgeløber, Carabus intricatus. Et af dem er Uhre Skov i Vejle, og vi vil sikre bøgeløberens fortsatte eksistens.

Bøgeløber

I forbindelse med planlægning af ny omfartsvej fra Uhre til Vardevej i Vejle Kommune, er der gjort fund af den sjældne bøgeløber, Carabus intricatus. Bestanden i Uhre Skov og Grejsdalen ser ud til at være sund, hvilket er særdeles godt nyt for arten, der samlet set har det rigtigt skidt i Danmark. Ud over dette nye fund i Uhre skov, så findes bøgeløberen nemlig kun to andre steder inden for landet grænser; ved Hald Ege i Viborg og på Bornholm. Arten er rødlistet i hele EU, og Vejle Kommune har derfor et særligt ansvar for denne art.

Særlig faunapassage til bøgeløberen

I forbindelse med anlæg af omfartsvejen vil vi lave en række tiltag for at sikre bøgeløberens fortsatte eksistens og yderligere udbredelse i området. Det første tiltag i indsatsen for arten bliver etablering af en særlig faunapassage. Vi går i gang med anlægsarbejdet til faunapassagen her i foråret.

Kontakt Vand

Kirketorvet 22, 7100 Vejle