Pensionister kan låne til deres grundskyld. Det er ikke muligt at få lån til ejendomsbidrag.

• Du kan søge om lån til betaling af grundskyld (hos Skatteforvaltningen).
  • Du kan søge om lån til tilslutningsudgifter i forbindelse med tilslutningspligt.

Grundskyld

Fra den 1. januar 2024 skal du søge om lån til betaling af grundskyld hos Skatteforvaltningen.

Du kan ansøge om et pensionistlån til betaling af din grundskyld, hvis du eller din ægtefælle har nået folkepensionsalderen – eller modtager pension, delpension, seniorpension, tidlig pension eller efterløn.

Du kan ansøge om et pensionistlån via TastSelv/boligskattelån, som du finder på skat.dk.

Lån oprettet for 2023 eller tidligere skal fortsat betales tilbage til kommunen. Det er også kommunen, der kan oplyse, hvor meget du evt. har lånt til og med den 31. december 2023.

Tilslutningsudgifter

Du kan søge om lån til tilslutningsudgifter til fx tilslutning til fjernvarme, kloakanlæg eller lignende, hvor der er tilslutningspligt.

Som boligejer kan du låne til tilslutningsbidrag, hvis der er friværdi i din bolig, og hvis du eller din ægtefælle opfylder følgende betingelser:

• Er berettiget til folkepension

• Får udbetalt social pension

• Får udbetalt delpension

• Får efterløn

Lånet skal betales tilbage ved dødsfald eller salg af din ejendom.