Hvis du har brug for en ny fødsels-, person-, eller dåbsattest, kan du bestille den her med dit MitID.

Din attest vil blive sendt med posten inden for 5 hverdage. Det er ikke Vejle Kommune, som behandler din bestilling, men derimod det sogn du bor i. Hvis du er født i Sønderjylland, bliver den behandlet i din sønderjyske fødekommune.

Hvis du har spørgsmål til din bestilling, skal du kontakte sognet/din sønderjyske fødekommune.

Attester

Skrevet af By-, Land- og Kirkeministeriet
  • Information inden du bestiller en attest

Der er tre forskellige attester, du kan bestille.

Personattest (dansk og dansk/engelsk)

Personattesten erstatter den tidligere fødselsattest eller fødsels- og navneattest.

Du kan bestille din egen Personattest, og du kan bestille en personattest på dit barn under 18 år. Du er berettiget til en attest udstedt fra Personregistret, såfremt du er

• fødselsregistreret i Danmark
    • registreret på baggrund af international fremmedadoption

Derudover kan du få en attest, såfremt der er foretaget en registrering på dig i Personregistret. Dette kan fx dreje sig om en navneændring efter 1. april 2006 eller hvis du er blevet navngivet ved dåb i Folkekirken.

Fødsels- og dåbsattest (dansk og dansk/engelsk)

Du kan bestille denne attest, når du er døbt i den danske folkekirke, eller for dit barn (under 18 år), der ligeledes er døbt i den danske folkekirke.

Vielsesattest (dansk og dansk/engelsk)

Du kan bestille denne attest, hvis du er viet i den danske folkekirke.

Hvis du ikke kan få nogle af ovenstående attester, kan du rekvirere en registerindsigt.

• Bestil Personattest

Du er berettiget til en attest udstedt fra Personregistret, såfremt du er

• fødselsregistreret i Danmark
    • registreret på baggrund af international fremmedadoption

Læs mere om Personattesten.

Bemærk, at du kan modtage din attest digitalt i Digital Post. Attesten er digitalt signeret.

Du kan også få din Personattest ved personlig henvendelse til en personregisterfører i enten et sogn eller i Sønderjylland til en kommune. Husk at medbringe billed-ID.

Find kontaktoplysninger til dit sogn:

Bemærk, at danske myndigheder allerede har adgang til de informationer, der er på en dansk attest. Derfor er det kun sjældent nødvendigt at bruge en attest overfor en dansk myndighed.

• Bestil Fødsels- og Dåbsattest

Det forudsættes, at du er døbt i Danmark, hvis du ønsker en Fødsels- og Dåbsattest. Hvis du ikke er døbt, skal du bestille en Personattest.

Du kan bestille din egen attest eller bestille en attest på dit barn under 18 år.

Du kan bestille med MitID eller ved personlig henvendelse til dit bopælssogn. Medbring billedlegitimation og find adressen til dit bopælssogn på Sogneportalen.

Danske myndigheder har allerede adgang til de informationer, der er på en dansk attest. Derfor er det kun sjældent nødvendigt at bruge en attest overfor en dansk myndighed.

Bemærk, at du kan bestille attesten til Digital Post. Den digitale attest er digitalt signeret.

Hvis du er født og døbt i Sønderjylland, kan du ikke få en Fødsels- og Dåbsattest. I det tilfælde udstedes en Dåbsattest. Det forudsættes at du er døbt i Den Danske Folkekirke. Dåbsattesten kan ikke bestilles med MitID.