Har du f.eks. vand i kælderen, så er det dit eget forsikringsselskab, du skal kontakte.

Hvis der er oversvømmelse i din bolig, bør du gøre følgende først - prioritér redningsindsatsen:

• Red det vigtigste først.
  • Undgå så vidt muligt at røre ved kloakvand, da det kan indeholde sundhedsskadelige bakterier.
  • Hvis du har en pumpe, så sæt den til med det samme.
  • Meld skaden til dit forsikringsskab og/eller et skadeservicefirma.
  • Tjek situationen hos dine naboer. Hvis de ikke er hjemme, så giv dem gerne besked.
  • Når vandet er væk, skal rummene udluftes og udtørres, eventuelt med en affugter. NB! Skru ikke op for varmen, da det fremmer skimmelvækst i våde bygningselementer.

Dette kan du også gøre

Giv dit forsyningsselskab besked om oversvømmelsen.

Bed dit forsikringsselskab om praktiske råd, for eksempel til kontakt af et bestemt skadeservicefirma.

• Gode råd hvis du er forsikret:

• Tag billeder af alle skader undervejs og smid ikke skadet indbo ud, før du har kontaktet en taksator.
    • Gem kvitteringer på alle de udgifter du har haft til at udbedre skaderne.
      Hvis du ikke kan få fat i dit forsikringsselskab, så kontakt skadeservicefirma eller håndværkere selv. Men træf ikke aftaler om reparationer uden at have en klar aftale med dit forsikringsselskab.

Det gør Vejle Kommune

Vejle Kommune vil i kritiske oversvømmelsessituationer pumpe vand væk fra kritiske steder og redde mennesker i akut fare, omlægge trafikken og tage hånd om vitale dele af den kommunale service.

Ved alvorlige uheld som for eksempel ulykker med personskade eller lignende skal du alarmere via 112.