Vejlefjord Festival

I Vejle Kommune er vi stolte affaldsentusiaster, og vi stræber altid efter at være landets bedste til at sortere og genanvende mest muligt. Det gælder også, når vi afholder events eller festivaler. Også her har vi pligt til at sortere affald, som vi gør derhjemme, men hvordan får vi alle deltagerne med på at sortere affald, og hvad skal vi egentlig huske, når vi tager hul på planlægningen?

Vi har samlet nogle tips og gode råd til dig, der planlægger en event, så du er sikker på at komme hele vejen rundt, når I skal håndtere affaldet, og give deltagerne de bedste muligheder for at sortere deres affald.

Du finder også links til sorteringsvejledninger, plakater og piktogrammer med de forskellige affaldstyper, som du kan bruge i forbindelse med din event.

5 gode tips

• 1 - Få styr på affaldstyperne

Overvej hvilke affaldstyper din event kan forvente at producere meget af - f.eks. øl- og sodavandsdåser, flasker, plastemballage fra mad, efterladte telte og soveposer eller en bestemt type udsmykning, der skal behandles på en bestemt måde, når du skal af med det igen.

• 2 - Få overblik over eventområdet

Overvej hvordan eventdeltagerne bevæger sig rundt og placer affaldsbeholderne der, hvor de giver mening. Det gælder både inden for området og uden for området f.eks. på p-pladsen, teltpladsen eller ved ind- og udgangen.

• 3 - Få styr på tømningerne - både inde på og uden for eventområdet

Lav en realistisk plan klar for, hvor ofte beholderne skal tømmes både inden for og uden for eventområdet, så deltagerne ikke møder overfyldte beholdere, mens eventet står på.

Skal affaldet opbevares flere dage, inden det bliver afhentet, er det en god idé at spærre et lille område af til det, hvor det kan bliver forsvarligt opbevaret, og hvor event-/festivaldeltagerne ikke har adgang.

• 4 - Kom rigtigt af med affaldet

1. Hav en aftale på plads med en godkendt renovatør, der kan hjælpe jer bedst muligt af med affaldet, når dit event eller din festival er slut. Det er altid en god idé at sikre, at affaldet så vidt muligt bliver genanvendt. I Miljøstyrelsens Affaldsregister kan du finde en liste over godkendte renovatører.
    2. Husk at sikre, at der er god plads til, at skraldebilerne kan komme til og fra området.
    3. Det er god stil at informere Materielgården, hvis du forventer ekstra meget affald i det offentlige rum i forbindelse med din event. Du kan kontakte Materielgårdens administration på tlf.: 7681 2901.
  • 5 - Gør sorteringen til noget fedt - og gør det nemt for deltagerne

1. Gode skilte og sjove gimmicks gør det både let og sjovt at sortere affald. Vi giver gerne gode råd og tips til, hvordan du kan gøre det lettere for deltagerne at sortere affald.
    2. Hvis din event er tilbagevendende, er det en god idé at lave mere holdbare skilte i form af f.eks. magneter.
    3. Hos dansk retursystem er der meget hjælp at hente, hvis du er i tvivl om, hvad du har brug for til din event.

Kontakt Ressourcer & Genbrug, hvis du har brug gode råd og sparring i forbindelse med håndtering og sortering af affald.

Vi hører også meget gerne fra dig, hvis du har en god idé til at teste nye affaldsløsninger af i forbindelse med din event.