icon-Erhvervsgrunde Kommune- og lokalplaner
Tilbage til oversigt

Forslag til lokalplan nr. 1413 og tillæg nr. 45

Erhvervsområde til kursuscenter ved Kirkebyvej, Hornstrup Kirkeby.

Vejle

Formålet med lokalplanforslaget er at give mulighed for at Hornstrup Kursuscenter kan udvide

med flere værelsesbygninger, møde- og konferencefaciliteter, restaurant, reception, parkering og ny adgangsvej til området.

Lokalplanen skal sikre sammenspil mellem ny bebyggelse og den eksisterende bebyggelse i området, hvor arkitekturen afspejler den tidligere landsbyskole. Ombygning og udvidelsen af eksisterende kursuscenter skal give mulighed for en mere hensigtsmæssig indretning af området og samtidig sikre, at ny bebyggelse kan opføres tidssvarende og med fokus på kursuscenterets fremtidige udvikling. Særlig adgangsvejens og parkeringspladsens placering i dag er uhensigtsmæssig og begrænser muligheden for flere parkeringspladser. Med en ny lokalplan vil der være mulighed for at ændre placeringen af områdets funktioner, så adgangsvej, parkeringsplads og varelevering flyttes væk fra Kirkebyvej. Mod syd ønskes placeret en restaurant, så man fra bygningen får udsigt mod vest.

Lokalplanen medfører, at nyt areal bliver udlagt i byzone mens kommuneplantillægget ændrer områdets anvendelse fra boligområde til erhvervsområde med anvendelse til kursuscenter.

Dine muligheder

Byrådet har den 14.08.2024 vedtaget forslag til lokalplan nr. 1413 Erhvervsområde til kursuscenter ved Kirkebyvej, Hornstrup Kirkeby og tillæg nr. 45 til Vejle Kommuneplan 2021-2033.

Du kan komme med idéer, bemærkninger og indsigelser i perioden fra torsdag den 22. august 2024 til fredag den 25. oktober 2024 kl. 15.00. Hvis indsigelsen også er på vegne af andre, skal du medsende fuldmagter. Idéer, bemærkninger og indsigelser sender du til plan@vejle.dk eller Teknik & Miljø, Plan & Energi, Kirketorvet 22, 7100 Vejle. Derefter tager byrådet endelig stilling til planerne.

Her kan du se planerne

Hent lokalplanen
Hent tillægget

Hvis du ønsker at få planerne printet, kan du kontakte Teknik & Miljø, Kirketorvet 22, 7100 Vejle.

Lokalplanens foreløbige retsvirkning

Når lokalplanforslaget er offentliggjort, må ejendommene inden for området ikke bebygges eller udnyttes på en måde, der kan foregribe indholdet af lokalplanen.

Screening for miljøvurdering

Lokalplanens og tillæggets indvirkning på miljøet er screenet jævnfør miljøvurderingsloven. Vejle Kommune har vurderet, at planerne ikke har en væsentlig indvirkning på miljøet og derfor ikke skal miljøvurderes.

Planerne giver mulighed for at udvide eksisterende kursuscenter, tilhørende parkering og opholdsarealer. Med planerne overføres areal på 2,6 ha fra landzone til byzone og hele området fastlægges til erhvervsområde i form af kursuscenter.

En lille del af planområdets sydvestlige del, ca. 700 m² ligger indenfor fjernomgivelser til Hornstrup Kirke. I området etableres der plantebede og terrasse til kursuscenterets restaurant. Det forventes derfor ikke at påvirke oplevelsen af kirken.

En mindre lavning som er registreret som risiko for oversvømmelse og erosion fastholdes og anvendes som bassin ved større regnmængder.

Lokalplanområdet er omfattet af skovbyggelinje, der ligger ca. 50-60 meter ind over lokalplanområdets vestlige afgrænsning. Skovbyggelinjen udløses af de skovklædte skranter ved Grejsdalen. Vejle Kommune er sindet at dispenserer til den bebyggelse, der ligger indenfor skovbyggelinjen.

Hent screeningen

Klagevejledning for screening for miljøvurdering

Du kan klage over afgørelsen til Planklagenævnet over retlige spørgsmål. Klagen skal du sende til Planklagenævnet via Klageportalen inden for 4 uger efter offentliggørelsen. Det koster et gebyr på 900 kr. for privatpersoner og 1.800 kr. for virksomheder og organisationer at klage.

Du kan søge om at blive fritaget fra at bruge klageportalen ved at sende en begrundet anmodning til plan@vejle.dk eller Teknik & Miljø, Kirketorvet 22, 7100 Vejle. For oplysning om gebyr, og hvem der kan fritages for brug af Klageportalen, se Planklagenævnets hjemmeside.
Frist for indbringelse for domstolene er 6 måneder.

Undtagelse fra områdeklassificering

Al jord i byzone er som udgangspunkt klassificeret som lettere forurenet, men kan af kommunen undtages fra klassificeringen via Regulativ for Jord, hvis der er en rimelig grad af sikkerhed for, at et område generelt ikke er forurenet.

Området omfattet af lokalplanen vurderes at leve op til kriterierne for undtagelse fra områdeklassificeringen jævnfør jordforureningsloven. Regulativ for Jord agtes derved ændret således at området undtages fra områdeklassificeringen. Du kan læse mere og se regulativet på www.vejle.dk/områdeklassificering

Spørgsmål og høringssvar sendes til jordogvarme@vejle.dk. Høringsfristen er den 20.09.2024.

Kortbilag

Kontakt Plan & Energi

Kirketorvet 22, 7100 Vejle

Telefontid

• Mandag-onsdag 8-15
  • Torsdag 8-17
  • Fredag 8-14

Fremmøde

• Mandag-onsdag 9-15
  • Torsdag 9-17
  • Fredag 9-14

E-mail: plan@vejle.dk

Brug Digital Post, hvis du sender personlige oplysninger.